Wetenschappers maken batterij die elektrische auto’s oplaadt in seconden

By 4 september 2018energie nieuws, groene energie
oplaad-energie

Een team van de Universiteit van Glasgow heeft een prototype systeem ontwikkeld die kan zorgen voor een revolutie in elektrisch reizen. De technologie maakt gebruik van een metaaloxide beschreven door onderzoekers als een “exotische roest” dat kan worden belast met elektriciteit wanneer het wordt toegevoegd aan het water. Chauffeurs zouden gebruik maken van tankstations om hun elektrische auto’s op te laden en onmiddellijk weg te rijden zodra een batterij vol is.

gelijk opladen

Prof Lee Cronin, die deel uitmaakt van het onderzoeksteam beweerd dat de vloeibare batterij de sleutel kon houden voor het maken van elektrische auto’s die een beter optie is voor fossiele brandstof voertuigen. ‘Culturele inertie ‘-Prof Cronin vertelde BBC radio’s Goodmorning Schotland programma: Dit zal een groot soort van culturele inertie overwinnen. Je kunt direct tanken op dezelfde manier met geen verandering.

“Omdat het een vloeistof is, zou het gewoon werken als normaal gebruik van dezelfde infrastructuur. Het zal zeker een grote factor worden als we ervoor kunnen zorgen dat het prototype werkt zoals we verwachten.”

Hoe werkt het

Bestuurders kunnen van de gebruikte “roest” vloeistof met behulp van een terugtrekking mondstuk aan de pomp het verwijderen. Ze zouden dan gebruik maken van een tweede mondstuk om de batterij te vullen met verse vloeistof uit de pomp.

De Glasgow team beweerd dat de vloeistof hetzelfde bereik van kilometers zou bieden als conventionele fossiele brandstoffen. Prof Cronin zei dat zijn vloeibare batterij niet verouderd op dezelfde manier als de huidige elektrische systemen.

Niet te stuiten barrière

Prof Cronin beweerd ook dat hun capaciteit(de hoeveelheid energie die ze kunnen dragen) hoger is. Volgens het team is het proces van het maken van de vloeistof niet al te moeilijk, maar opschaling van productie was de volgende uitdaging. De technologie kan ook worden gebruikt om binnenlandse energievoorziening te behouden.

Volgens de onderzoekers is er al een kleine prototype gemaakt die tot nu toe prima werkt. Prof Cronin:

“als je gaat kijken naar elektrische auto’s is de oplaad tijd een bijna niet te stuiten barrière, omdat je toch moet wachten. Zelfs met een super lader een half uur tot 45-minuten.”
“Dan is er nog de angst van de vraag of je genoeg oplaadstations hebt.”
“Ik zie een situatie waarin benzine en vloeibare batterij co-bestaan voor een tijdje.”

Het onderzoek wordt gefinancierd door de Universiteit van Glasgow, de Europese Onderzoeksraad en de Onderzoeksraad voor technische en fysische wetenschappen.


Wat vind je van deze ontwikkeling? Laat het weten in de comments

admin

About admin

2 Comments

  • Sam schreef:

    Wil wel zo een prototype zien werken als het echt zo revolutionair is dan moeten ze dit snel perfectioneren en op grote schaal toepassen

  • Patrick schreef:

    Zal nog lang duren voordat er concrete resultaten zijn die echt kunnen toegepast worden. Ondertussen heb je dan nog nieuwere ontwikkelingen

Leave a Reply